Aankomst, Chinese Tea Scam en Sneeuw - Reisverslag uit Hangzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu Aankomst, Chinese Tea Scam en Sneeuw - Reisverslag uit Hangzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu

Aankomst, Chinese Tea Scam en Sneeuw

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

14 Februari 2014 | China, Hangzhou

17 uur vliegen. Eerste vlucht was ok, zeker omdat iemand van stoel met me wilde ruilen die een veel betere plek had, dubbel zoveel beenruimte. Ik moest overstappen op Moskou. Het was daar een grijze dag en omdat het warmer was die dag was veel sneeuw gesmolten, dus Moskou zag er precies zo uit als ik voorgesteld had. Grijs en vies. Vliegveld was hetzelfde verhaal, grijs en vies. Ik moet altijd zo lachen om het Russisch-Engels accent. Ze praten daar dus precies zo typisch Engels met een Russisch accent zoals in de films.

In mijn tweede vlucht zat ik nast een rus, die gelijk begon over onze schaats medailles. Haha, valt natuurlijk ook wel op als we steeds alle 3 winnen.

Toen ik aankwam in Shanghai was het ongeveer 9 uur in de ochtend. Het eerste wat ik deed was naar het Hostel gaan om de veelste zware koffer te dumpen. Hostel was goed, en ik had een mooie kamer. Ik had niet zo goed geslapen in het vliegtuig dus ik ging eerst even chillen op bed voor een powernap. Naja, powernap ik drukte na 30 minuten de wekker weg en werd om 17:00 wakker. Op naar me eerste bordje rijst!! Na het eten heb ik naast de straat van het hostel doorlopen niet veel gedaan.

De volgende dag ben ik gelijk een treinkaartje gaan kopen voor de trein naar Hangzhou, de stad die ik de volgende 6 maanden thuisbasis zal noemen.
Ik heb een lijstje gemaakt van de dingen die ik vandaag wil bezoeken en deze ging ik één voor één af. Op people square spraken 3 Chinese van mijn leeftijd mij aan. Ze wilde dat ik een foto van hen maakte. Daarna maakte ze een praatje. Je kent het wel, standaard gesprekje van “Where are you flom?” en “wat kom doen in China”. Ze vertelde me dat ze ook studenten zijn en nu ook als toerist in Shanghai zijn. Ze vroegen wat ik ging doen en het volgende op het lijstje was The Bund (het standaard plaatje wat je altijd van Shanghai ziet, met die hoge gebouwen). Ik zei ik pak zo de metro naar de Bund. Maar ze vertelde me dat ik beter kon lopen, want zo ver was het niet. Het was nog niet echt donker en ze zeiden dat ik beter kan wachten tot het wat later is. Dan ziet het er mooier uit. Wat natuurlijk wel logisch is. Ik kon wel even met hun mee, want zei gingen net toevallig naar een traditionele thee ceremonie. Wat ze bedoelen is dat mensen dan op een traditionele manier thee zetten en dat je dan allemaal verschillende soorten thee gaat proeven. Klinkt niet verkeerd toch? Nou mooi niet! Ik dacht maar aan één ding. Dit is het mooie thee praatje, De beroemde “Beijing Tea scam”.
Scam? Ja Scam, oplichterij. Google maar is “Chinese Tea Scam”, de verhalen en ervaringen hierover zijn best interessant om te lezen . Wat er dan gebeurd is dat je als niet vermoedende toerist door vet aardige mensen wordt uitgenodigd voor ‘thee drinken’ en dat je niets vermoedend zogenaamde vet dure thee hebt lopen drinken waar je achteraf honderden euro’s voor kan betalen. En dan denk je, stel dat je daar intrapt als toerist, dan ga je toch niet zomaar zoveel geld betalen. Dat denk ik ook, maar zo werkt het niet helemaal. Als je de verhalen leest op verschillende blogs die je vind na het googlen bergrijp je het beter.
Anyway, achteraf dacht ik dit is zóó duidelijk een poging tot oplichting.
1. Eerst aardig doen.
2. Dan me vertrouwen proberen te winnen door te praten over hoe zo ook studenten zijn en interesse tonen.
3. Daarna vragen wat ik ga doen.
4. Me daar vervolgens vanaf praten en zelf met een suggestie komen.
Ik heb met een grote glimlach afgewezen en het was te triest voor woorden hoe erg ze me probeerde over te halen om toch mee te gaan. “C’mon we are also students. C’mon it will be fun.”.

Ik ben later door de shopping street naar de Bund gelopen en ben koffie gaan drinken en uiteindelijk niet eens daar de Bund geweest. Ik dacht het is toch niet zo mooi weer, het regende en was dus een beetje grijs. Ik kom later wel een keer terug naar Shanghai voor de strandaard foto die iedereen heeft :P. Naast om een feestje te bouwen met vrienden in de Clubs een goed excuus om nog is terug te komen.

Hangzhou (Maandag 17-02-2014)
Eenmaal aangekomen in Hangzhou heb gelijk de bus gepakt naar de universiteit. Best handig als je de weg al een beetje kent in China in het algemeen. Geen gedoe en gewoon recht op je doel af.
Ik dacht maar aan één ding. Zou het deze keer wel goed gegaan en geregeld zijn? Ik heb niet zo’n goeie ervaring met Chinese Universiteiten beloftes. De vorige twee keer zou ik van het vliegveld afgehaald worden en kwam er niemand opdagen. Deze keer zou er geen pickup zijn, ik zou wel gelijk in me kamer op de universiteit kunnen. Sceptisch als ik ben heb ik allang 2 hotels opgezocht voor eventuele backup. Dat heeft me de vorige keer ook gered.

Wauw... Sta gewoon op de lijst, kon gelijk de kamer in. Dat voelt pas als een opluchting. Ik was helemaal verbaast toen ik mezelf op een lijst zag staan.
Ik heb een Single room in de International student dorms. Lekker alleen, geen gedoe met een vage misschien wel onhygiënische, onaardige roommate.
Kamer is erg goed goed en de douche goddelijk.
De kamer is wel een beetje koud, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij totaal niet geïsoleerd is. Het hielp ook niet echt toen ik de eerste ochtend uit het raam keek en alles wit was van de sneeuw. SNEEUW…. Ik kom hier voor de 20 graden, wat is dit??!
Naja, dan nog maar een maandje wachten op die 20 graden. Volgende dag heb ik gelijk een telefoonnummer gefixed en de rest van de week heb ik zwaar gechilt.
Heb wel gelijk een Chinees bank account geregeld. Lekker makkelijk voor belasting onderduiken in de toekomst :D. Oja en zodat de rabobank niet steeds 10 euro in zijn zak stopt bij elke pin.

Derde week alweer begonnen. Chinese lessen 你好(Ni Hao) . Deze week beginnen de lessen. Ik heb wel een beetje een vage klas. Vaag, omdat er veel verschillende nationaliteiten inzitten en best veel mensen die niet echt Engels spreken en bijvoorbeeld een Koreaanse vrouw van 51.. haha. Heb leuke en goeie leraren.

Heb ondertussen ook een groepje vrienden om me heen verzameld. Lotgenoten allemaal van een ander land. Op eentje na dan, die is Spaans/Nederlands. Dus heb ik toch nog iemand om Nederlands mee te praten. Anders kom ik thuis en spreek ik alleen maar Chinees en Engels.. haha.

  • 05 Maart 2014 - 19:10

    Mum:

    ja hoor, hij leeft nog! en alweer van alles beleeft! Leuk hoor.
    je bent een bofbibs, geniet er maar weer van! x

  • 05 Maart 2014 - 20:46

    Annet:

    Wat leuk om wat van je te horen! En voel je je weer thuis in China en heb je veel vrije tijd? We lezen het wel in de volgende verslagen. Have fun :-) xxx

  • 05 Maart 2014 - 23:39

    Peter Van Dooren:

    Hoi Robin, verstandig om geen thee ceremonie bij te wonen (zou misschien al je geld al op zijn :) ) studeer ze en geniet ervan groet,Peter

  • 06 Maart 2014 - 10:25

    Peter Rietveld:

    Veel plezier! En je niet af laten leiden door de vrouwtjes, hè :P

    * zwaait terug naar meneer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 41829

Voorgaande reizen:

16 Februari 2013 - 23 Juni 2013

China avontuur 2, Wenzhou.

14 Februari 2014 - 30 November -0001

China avontuur 3, Hangzhou 杭州

Landen bezocht: