Begin bedrijf, Chinese les, Dalou maintain en WTFs - Reisverslag uit Wenzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu Begin bedrijf, Chinese les, Dalou maintain en WTFs - Reisverslag uit Wenzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu

Begin bedrijf, Chinese les, Dalou maintain en WTFs

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

12 Maart 2013 | China, Wenzhou

Maandag – 3 maart
Vandaag voelde ik me echt goed. Het voelde alsof alles meezat. Je kent het wel, zo’n dag dat je altijd een lekkere meewind heb en dan had ik er ook nog eentje van een 22 graden.
Komt natuurlijk omdat er een grote last van me schouder is gevallen, want vandaag begint alles echt! Ik zal vertellen hoe me dag eruit zag.
‘s ochtends voor de Chinese les een lekker ontbijtje. In de kantine beneden in het gebouw hebben ze goed eten en onwijs veel keus. Het is niet eens waard om te vertellen wat het kost want de euro haal ik niet.
De Chinese les was leuk. Ik met Arash en de 4 uit Zuid-Afrika. Die groep uit Zuid-Afrika bestaat uit 2 zwarte jongens, een Arabier en een meid met ouders uit India (als ik zeg indiaans doet dat me denken aan de ‘Amerikaanse’ indianen). Anyway dus met zijn alle hebben we denk ik elke bevolkingsgroep.
Na de les heb ik tijd om even te eten bij één van de oneindige plekken en daarna naar het bedrijf en echt beginnen aan de opdracht. Dat terwijl het de hele dag een heerlijke 20 graden was.
Dit schreef ik op weg naar huis, maar daarna was me geluk al snel op. Ik had een verkeerde bus genomen en eindigde aan de andere kan van Wenzhou (zat te dutten). Het is ook een beetje stom, want langs een bepaalde halte komt twee keer dezelfde bus voor twee richtingen. Vanaf nu elke keer even checken als ik naar binnen loop, want de tekens op de bus zeggen me nog niet veel. Oja, Ik spreek vloeiend Chinees. Dus heb gewoon een taxi gepakt naar de universiteit.
In de avond ging ik me badkamer schoonmaken en toen schoot me glazen deur uit zijn voegen… niet kapot, maar toen ik hem erin probeerde te zetten stuiterde hij op de grond. Ovvveeerraallllll glas, de hele vloer!!! Ik stond er middenin en het is echt een wonder dat ik er niks aan over heb gehouden. Pech, douche deur weg :P. 2 uur glas geraapt.

Dinsdag – 4 maart
Chinese les achter de rug, lekker broodje met kip gehaald en loop naar de bushalte om naar het bedrijf te gaan.. hoor ik Nederlands! Een Nederlandse jongen Dennis en een meid Lin. Heb even een kort gesprekje gehad.. wat was dat vreemd zeg, om na 3 weken Engels opeens weer Nederlands te praten. Ik verslikte me in woorden. Binnenkort een keertje meeten :).
Vandaag heb ik het Chinese les programma gekregen. Dit moet ik sturen naar me eigen school, zodat ik het punten kan ontvangen voor het vak. Natuurlijk is dit programma in het Chinees, dus moet ik het wel eerst vertalen. Met behulp van google translate de zinnen vertalen en dan de gramaticaloze zinnen veranderen in goede Engelse tekst. Het koste me nog best veel tijd, maar Windeheim is akkoord :).
Vandaag in de avond heb ik gegeten met Gisela, Isabella, en Erik (Amerikanen die hier al 6 maanden zijn). Erik vertelde me dat hij net had gebasketbald en nu helemaal druk voelt op zijn longen door de luchtvervuiling. Dat klinkt best extreem. Ik hoop niet dat ik daar last van ga krijgen als ik ga hardlopen.

Woensdag – 5 maart
Vandaag weer Chinese les, maar dan 4 uur. Jammer genoeg gaan we ook characters schrijven. Ik vind dat niet zo interessant. Ik wil eerst een beetje kunnen spreken. De characters zijn moeilijk te schrijven. Je moet het helemaal in een bepaalde volgorde doen, het is echt een kunst.
Op het bedrijf heb ik de “Program Backlog” gekregen. Dit is een document waar alle functionaliteiten instaan van de website. Jemig wat een rommel en in het Chinees. Ik moet er een mooi gestructureerd document van maken, want hier ga ik op afstuderen.
Bij nader inzien de inhoud van de opdracht is erg goed en hoog niveau. Ik ga heel veel leren en precies op het gebied wat ik wil! Wat ik ga doen (let op nerds!): Deze website gaat gebruikt worden door heel veel verschillende bedrijven van een groot schip tot meerdere fabrieken tegelijk. Met de website kan je de normale informatie bijhouden over allemaal producten, maar de main functionaliteit is Appartaat beheer. Je kan al je machines monitoren en zelfs bedienen. Ik tover een plaatje(svg/vml) op je scherm met animaties en jij kan realtime op de knoppen drukken alsof je echt op de knoppen drukt. Dit is natuurlijk supervet. Technieken die gebruikt zullen worden: ASP.NET Web forms, Node.js met socket.io, jQuery, SeaJS (onbekende Chinese js library), Visual Graph, Svg en vml. Leuke dingen voor op me cv.

Donderdag 7 Maart
In China hebben ze QQ, maar tegenwoordig ook WeChat. Dat is een soort whatsapp. Daar heb je de optie om je omgeving te scannen en dan kan je met mensen chatten die binnen 1000meter in de buurt zitten. Is best leuk. Gewoon een beetje praten over wat je hier doet en wat je leuk vind om te doen for fun of whatever. Maar ik had een gesprek met een meisje en we begonnen over relaties. Ze had het erover dat ze een vriendje had maar dat haar ouders het er niet mee eens zijn, omdat haar vriendje niet rijk genoeg is. Dat zie je heel vaak hier. Dus ze vroeg aan mij “are you rich?”. Ik zei dat in mijn cultuur geld eigenlijk niet zo belangrijk is. Volgende vraag: “how much do your parents earn every month?” Ik dacht echt wtf. Is dat normaal om naar te vragen.. me ouders vertellen mij niet eens wat ze verdienen :P. Maarja dat geld hier belangrijk is wist ik al, maar vond het toch het noemen waard.

Vrijdag 8 maart
Op het bedrijf is het echt heel erg gezellig de sfeer is heel goed. Zeker een beetje na de middag pauze. Dan schijnt de zon lekker en maken een paar wat grapjes met elkaar. Zeker me begeleiders zijn de vrolijkste van het stel. Ik zal binnenkort een keer met ze op de foto gaan, dan hebben jullie een beeld. Het is dus niet zo gestructureerd hier in China als je misschien als western zou denken. Wel jammer is dat op het bedrijf bijna niemand Engels spreekt (of durft te spreken). Maar dat zorgt dat ik van iedereen altijd de vriendelijke glimlach krijg, wat ook niet verkeerd is :).
Deze vrijdag ging ik na de lunchpauze een ommetje maken en ik liep de straat uit… en ik belande in een compleet andere wereld! (deze heb je misschien voorbij zien komen in een facebook status). Één lange straat voor zover ik kon kijken links en rechts allemaal eet kraampjes. Ik heb alle snacks voorbij zien komen plus wel 20 die ik nog nooit gezien heb. Jemig ik heb me ogen uitgekeken, was echt een gezellige boel. Ik heb nog niet eens alles gezien, het ging nog lang door. Later zag ik een winkel met allemaal nette schoenen. Ik zoek nog een paar dus ik ging even naar binnen. Ik zag een mooi paar en vroeg voor de lol hoe duur ze waren en verwachte een hoge prijs (20euro ofzo), maar ze zei 40 yuan (wat betekent 5€). Ik had me wegloop act als zo voorbereid dat ik wegliep :P. Ik ga later even terug om te passen :). 5€ euro… voor nette leren schoenen pfff.

Ben wel veel bezig geweest met vertalen van documenten op het bedrijf van het Chinees naar het Engels. Niemand op het bedrijf kan goed genoeg Engels om de documenten helpen te vertalen. Ik kan geen Chinees, dus dat houd in een online vertaler gebruiken en dan de complete zin herschrijven en soms nog woorden apart vertalen. Soms hebben woorden wel 7 compleet verschillende betekenissen. Heel veel tijd dus en hier heb ik me een beetje in vergist. Ik heb deze week dubbele uren gemaakt, ik ben geen nacht eerder dan 3 uur gaan slapen. Maar weetje wat het is.. ik wilde zelf naar China. Nu is het even hard werken, maar als ik kijk wat ik er voor terug kijk. Avontuur, levenservaring, nieuwe vrienden van over de hele wereld. Ik ben hier helemaal in me element. Ik vind alles hier leuk!

Zaterdag 9 maart
Vandaag gaan ik een berg beklimmen dicht bij de Universiteit. Liyang en Huwei hebben me uitgenodigd, wat ik super cool vind. Ik kijk er al de hele week naar uit. Het word super lekker weer en het is altijd gezellig met die twee.
De berg beklimmen was nog best zwaar, trap treden helemaal tot aan bovenin. Super mooi uitzicht over heel Wenzhou. Ik heb bijna op de echte top van de berg gestaan. Onderweg was het super mooi en heb veel foto’s gemaakt. Ben harstikke bruin geworden :P. Full t-shirt heb ik in me lichaam.
Oja! Varkensoren! Ik heb ze gegeten vandaag. Niet vreemd gewoon varken, maar dan taai. Gewoon kopen joh, bij een kraampje met allemaal vlees zonder koeling en een bedlaken over het vlees voor de vliegen. Liyang koopt daar gewoon altijd zijn favoriete snack hoor :P.

Zondag 10 maart
Vandaag heb ik niet zo veel gedaan, maar nu is het tijd voor de WTF’s van Wenzhou. Ik heb me toch wat vreemde dingen gezien.

- Er lopen hier meiden rond met rokjes, korter als mijn korste boxer, maar dat is niet zo vreemd. Zoals de meiden in het westen hun decolleté meer laten zien, zijn ze hier trots op hun benen. Het is geen geheim dat Chinezen over het algemeen een mooie huid hebben. Maar dit feitje is nog niet vreemd.

- Soms zie je hier iemand midden op de dag langslopen in een pyjama… ja een PYJAMA! Full outfit. Jongens en meisjes. Het is een of andere super vreemde rage hier ofzo. Ik heb ze voorbij zien lopen met badjas aan en een knuffel in de hand. Iemand vertelde me dat het betekend dat je lekker lui bent en niet hoeft te werken.. oftewel monies hebt in de pocket. Zie je voor je hoe vreemd het is als iemand voorbij loopt midden in een winkel straat in een pyjama?!

- Ik zag een man in pak midden in de drukke stad plassen in de bosjes die naast de stoep staan. Hij stond nog geen meter van de stoep vandaan en totaal niet beschut, want de bosjes kwamen niet eens tot zijn knieën. Hij keek gewoon om zich heen alsof hij aan het relaxen was en wat dingen aan het bekijken was terwijl hij schaamteloos aan het pissen was. Dit verbaasde me wel heel erg.

  • 11 Maart 2013 - 19:10

    Annette:

    He Kanjer,

    Wat fijn dat het goed gaat. Hou dit enthousiasme vast, zou ik zeggen!! Het is zo ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, dat ik bijna jaloers wordt. Betreffende het eten niet hoor; geef mij maar boerenkool met worst, ha ha :-)). Tot het volgende verslag.

    XXX Annette en haar mannen

  • 13 Maart 2013 - 09:54

    Roelien:

    Heeee Robin:D

    Ik spreek je nu ook op de app, maar erg leuk om weer een berichtje van je te lezen!:D
    Alleen de datums lopen in China ook heel anders , of niet :P van 8 maart wordt het ineens 9 februari(A)
    En respect dat je daar het eten gewoon eet en het ook nog lekker vind haha.
    Ik kijk uit naar je volgende berichtje!

    xx

  • 13 Maart 2013 - 10:04

    Robin :

    Haha, heb de datums verbeterd.
    Thanks Roelien :)

    Leuk dat zoveel mensen dit lezen :).

  • 13 Maart 2013 - 10:08

    Joan En Marion :

    Hallo Robin wat een geweldig avontuur weer. En wat een gevarieerde groep. Het is leuk om jou zo te volgen. Nu weet ik ook waar die uitspraak " rare Chinees " vandaan komt! Groetjes joan en Marion

  • 14 Maart 2013 - 10:17

    Esther:

    Wat een leuk verslag weer! Ben best trots dat je het allemaal zo regelt!
    xx Mam

  • 14 Maart 2013 - 14:50

    Marc:

    Benijd je nog steeds erg veel zoveel moois en dingen, zie ook andere verslag. volg je op de voet met jouw indruk wekkende en humoristische verslagen.Heb totaal vertrouwen in je, alleen je neem nu al die vreemde eetgewoonte's over, daar blijft het toch wel bij. Je kom toch niet terug met spleet ogen of als Ninja, Samoerai.
    Oke President-directeur van een of ander groot megapool of met Taekwondo vierde DAN , gaat nog.
    Ben nu al trots, blijf schrijven ( Bil ) groetjes en grote knuf Pap

  • 16 Maart 2013 - 09:25

    Marc:

    Hoi boef ff dit wat jij met een does deur heb dat hadden wij met een Piano op aanhanger ( stoep af en dan het geweldige geluid van piano valle van tien hoog flat gebouw ) vergeet je niet meer het geluid heel apart
    En daar stond Marc als meubelmaker 3 weken een piano te restaureren
    Maar om nauw een douche deur met seconde lijm weer als een deur te gaan knutselen ( sterkte en succes )

  • 17 Maart 2013 - 00:55

    Marijke:

    Hé kanjer,
    Ik liep even achter, maar heb net al je verhalen weer met veel plezier doorgelezen. Wat is het toch leuk om zo van elke dag van je op de hoogte te zijn. Je bent zóóóó ver weg en daardoor toch heel dichtbij!
    Ik blijf je volgen en wens je veel succes met alles en vooral het leren van de Chinese taal.
    Dikke knuffel van Marijke

  • 17 Maart 2013 - 09:50

    Marc:

    OPLOSSING telefoon vroeger moeder aan het werk en klein kindtje iets eerder thuis dan mama , schoen feter met huissleutel om de hals het wel bekende sleutel kind !!!!!! telefoon koop touw bindt vast telefoon doe om nek en zo raak je hem niet meer kwijdt ( ff oppassen met doesen telefoon wel ff afdoen deur hoef je niet meer open tedoen want dit heb je niet meer) scheeld ook weer schoonmaken gr uit alkmaar

  • 27 September 2013 - 14:27

    Ard:

    Hallo Robin,
    Ik kwam jou reisverhalen tegen, mooi en een echte uitdaging, mijn commerciele gedachte > kunnen wij iets voor elkaar betekenen ? Wij, Oldenburger|fritom, zijn een logistieke dienstverlener verzorgen voor klanten een Full Logitics Service (Warehousing, Air,Sea, Road Transport, Value Added Service etc.)
    Hoor graag van je.
    Ard Bekel
    Oldenburger|fritom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 11209
Totaal aantal bezoekers 41892

Voorgaande reizen:

16 Februari 2013 - 23 Juni 2013

China avontuur 2, Wenzhou.

14 Februari 2014 - 30 November -0001

China avontuur 3, Hangzhou 杭州

Landen bezocht: