Start universiteit, bedrijf bezocht en clubben. - Reisverslag uit Wenzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu Start universiteit, bedrijf bezocht en clubben. - Reisverslag uit Wenzhou, China van Robin - WaarBenJij.nu

Start universiteit, bedrijf bezocht en clubben.

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 Maart 2013 | China, Wenzhou

Dinsdag, 27 februari
Vandaag was de verhuisdag. Het nieuwe Chinese semester is begonnen. Ik zal verhuizen van hotel, en afscheid moeten nemen van deze heerlijke douche en luxe stoel, naar universiteiten accommodatie.
Veel geregel, veel Chinees gepraat. Meestal vind ik dat Chinezen in het algemeen veel informatie kunnen overbrengen met weinig worden, maar wanneer er echt wat geregeld moet worden en denk zeker als er geld bijkomt dan zijn er ineens veel meer woorden nodig.
Ik heb een mooie kamer en helemaal voor mezelf. Normaal zitten de studenten op de derde verdieping en delen met zijn tweeën 1 kamer, maar natuurlijk niet deze geluksvogel. Mijn kamer zit op de vierde verdieping. De kamer ziet er in eerste instantie goed uit. Stopcontacten zitten goed en ik ga nog schuiven met de meubels . Maar belangrijker morgen naar de supermarkt en bleek, schuursponsjes en cif halen. Van het weekend grote schoonmaak, dan hoef ik me niet druk te maken als ik net dat lekkere koekje op de grond laat vallen. Nee zonder grappen, wil alles gewoon goed schoon hebben.
Morgen ga ik voor het eerst echt een bezoek brengen aan het bedrijf. Een Chinese mede student(die bij hetzelfde bedrijf stage loopt) zal me vergezellen die weer een studente meeneemt die Engels als major heeft.. want deze dude kan dus geen woord Engels. Wat ik me moeilijk kan voorstellen als je in je 4e jaar zit van hbo maargoed.. heb er zin in :).
Damn… dit matras is hard. Zelfs voor mijn doen.

Woensdag, 28 februari
Vandaag in de ochtend naar de supermarkt, schoonmaakspullen gekocht voor de grote schoonmaak. Veel belangrijker vandaag ga ik naar het bedrijf om een kijkje te nemen en informatie te verzamelen over wat ik precies ga doen. De Chinese powerpoint die ik heb gekregen was niet helemaal duidelijk. Ik ga werken aan de “the internet of things”.. internet of THINGS ja sure. Dat lijkt me geen goeie vertaling :P.
Liyang en Hewei gaan met me mee naar het bedrijf. Het koste me ongeveer een uur om met de bus bij het bedrijf te komen, dat klinkt al veel beter dan de 2 uur die googlemaps mij verteld had. Eenmaal bij het bedrijf aangekomen werd ik ontvangen door Zhou Cong en Wu, dit zijn de project managers van het bedrijf. Probleempje deze spreken geen woord Engels.. of zijn bang om het te spreken. Gelukkig heb ik Huwei bij me :). Als snel kwam Nan die, binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor de internationale communicatie, erbij zitten voor extra Engelse ondersteuning. Ik heb het project redelijk duidelijk en het mooiste is dat ik zelf bepaal hoeveel ik doe. Hiermee bedoel ik als ik meer kan doen, omdat de opdracht misschien de makkelijk is.. dan kan ik meer werk krijgen. Het is natuurlijk moeilijk om het niveau van een student te bepalen, zeker als deze uit het buitenland komt. Wat me opviel bij het bedrijf is dat iedereen zijn jas nog gewoon aan heeft. Was ook stervens koud.. maar de lente is weer begonnen, dus ik zal me straks eerder druk maken om dat het te warm is. Na een korte rondleiding was het bezoek ten einde. Ik heb afgesproken dat ik vrijdag aanwezig ben om te werken aan het plan van aanpak dat ik moet maken voor Windesheim en ik nog eventueel wat vragen heb.
Vandaag is Arash aangekomen, een student uit Italië. Ik zal deze een beetje helpen met de standaard dingen regelen. Ik heb hem even ontmoet en hij komt over als een aardige gast.

Donderdag, 29 febrauri
Vandaag was weer een regel dag. Ik heb vandaag allemaal studenten zaken moet regelen, denk dat ik wel 10 formulieren heb ingevuld.. allemaal voor iets anders. Morgen heb ik de inloggevens voor de wifi, deze gaat op je studentnummer. Heb vandaag ook de kaart geregeld om te betalen in de kantines en bussen op de campus. Alles werkt hier met een soort van chipknip die je kan opladen, maar dan als een ov-kaart langs een lezer houden zoals veel betaal kaarten in China. Ik moet nog even een buskaart regelen. Bussen zijn 2 Yuan en dan moet je die wel contant hebben.
Ik heb vandaag de hele dag rondgelopen met Arash en natuurlijk veel andere studenten ontmoet.

Vrijdag, 1 maart
Vandaag vroeg opgestaan, want ga naar het bedrijf toe. Ik moet één keer overstappen met de bus en ben eigenlijk bang dat ik de halte misschien zou missen. Hier in China wordt niet bij elke halte netjes de naam omgeroepen. Daarnaast weet ik niet eens hoe je de halte uitspreekt, ik kan de tekens herkennen ;). En als de buschafeur dan roept “YOUSHEMYTA” YO XIA MA? Dan weet ik niet of ik “jow jow jow” moet roepen omdat het mijn halte is.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen en ben op tijd bij het bedrijf aangekomen. Ik moet er maar aan geloven denk ik… mijn inlog naam is罗宾 oftewel Lu Bin. Ik vond dit altijd een beetje gaar klinken, alsof je mijn naam niet goed kan uitspreken.
Nu ik de web applicatie waar ik aan ga werken bekijk, ziet het er erg goed uit. Hier kan ik wel op afstuderen, dus dat komt goed uit. Ik ben nog niet begonnen over stagevergoeding. Ik denk dat het sowieso niet gebruikelijk is bij dit bedrijf, maar ga het natuurlijk wel navragen. Eerst wil ik even overleggen met Lukas(Vriend en contactpersoon Windesheim en zelf Wenzhounees) hoe ik het beste daarover kan beginnen.

Zaterdag, 2 maart
De grote schoonmaak. Vandaag heb ik alles verschoven in me kamer en overal schoongemaakt. Dit was echt nodig, ik heb meerdere doekjes gewoon weg moeten gooien na gebruik..
Vandaag ook eerste was gedraaid samen met Arash. Er staan hier 3 wasmachines en voor 2 yuan kan je een wasje draaien. Komen we na het wassen erachter dat we precies dezelfde sokken hebben.. hoe toevallig is dat :P
Ik ben eigenlijk de hele dag bezig geweest met schoonmaken. In de avond gaan we met een groep uit. Ik ben het nachtleven en het gratis drinken in Xiamen gewend, dus ik denk dat het een beetje gaat tegenvallen.
Ben inmiddels uit geweest en ze hebben goeie clubs hier, vooral de muziek was erg goed in een bepaalde club. Hier hebben we alleen niet de deal je bent buitenlander, dus gratis drinken. Maar ik moet zeggen dat zoiets ook niet bepaald goed voor je is.

Zondag, 3 maart
Beetje jammer, gister is Arash zijn telefoon kwijt geraakt in de taxi. Ik weet natuurlijk precies hoe dat voelt, omdat mij dat vorig jaar ook is overkomen. Vandaag gaan we zijn nummer blokkeren en hopelijk terugkrijgen en misschien alvast kijken voor een nieuwe telefoon.
Zelf ga ik ook een beetje inlezen in de technieken die het bedrijf voor de applicatie gebruikt waaraan ik ga werken.

  • 03 Maart 2013 - 16:50

    Esther:

    Robin,

    leuk weer je verhaal te horen.
    Ik heb toch iets goed gedaan, wat een schoon kind!!!! haha
    Veel succes de komende week op je werkplek.

    mam xxx

  • 14 Maart 2013 - 13:28

    Marc:

    Schrik niet boef !!!!!! benijd je heel erg en vertel tot vervelens toe aan mijn Chinese moeder over de carriere van mijn zoon. Vindt het heel erg leuk voor je dat je je erg op je plek voelt zo ver weg. Maak er wat van, en benut alle kansen die op je weg voor je komen ,maar dat geloof ik wel in jou. Hier laat ik het er even bij voor later alvast gefeliciteerd met je achter gebleven broertje ( toeter ) by the way, die wist het al heel vroeg want toen hij klein was zij hij altijd tegen jou Lobil en dat is nu Lu Bin, leuke woord speling ( staat er op een Chinees toetsen bord wel de letter R ) kan je wel weg halen ze kunnen hem toch niet uitspreken onnodige vulling. Gaat je ontzettend goed en misschien tot later , groetjes uit Alkmaar ( Pap ) knuf.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 41894

Voorgaande reizen:

16 Februari 2013 - 23 Juni 2013

China avontuur 2, Wenzhou.

14 Februari 2014 - 30 November -0001

China avontuur 3, Hangzhou 杭州

Landen bezocht: